Dennis

Busje te hoog of viaduct te laag? That's the question

Afgelopen dinsdag was het weer raak. De bestuurder van een bestelbus probeerde zijn busje van zo rond de 2.7 meter hoog onder het 2.4 meter hoge viaduct aan de Zuidweg, onder de N445 in Rijpwetering door te rijden. 

Je hoeft geen rekenwonder te zijn om te begrijpen dat dat niet gaat passen. Meteen ging het op sociale media (lees: Twitter) los dat het nu toch echt tijd werd dat onze gemeente er iets aan gaat doen.

Laat ik beginnen te zeggen dat dat viaduct van de provincie is. Dus zelfs al zou de gemeente er wat aan willen doen, ze kan en mag niet. Maar goed, de discussie op sociale media. Hoogtedetectie was het toverwoord. Op zich een prima gedachte, maar waar zet je die dan neer?

Aan beide zijden van het viaduct heb je een T-splitsing. Die is om vanuit De Rip op de N445 te komen, maar ook om voertuigen hoger dan 2.4 meter van de ene naar de andere kant te laten gaan. Dus voor die T-splitsing heeft een hoogtebalk niet zo veel zin. Voorbij de T-splitsing staan ze zo dicht bij het viaduct dat ze weinig zin hebben en alleen maar meer schade aan gaan richten. Het viaduct was bij de recente renovatie van de N445, voor de Langebrug zo slecht was, een optie geweest. Maar de gemeentelobby, als het gaat om het omhoog brengen, dan wel op hoogte houden van bruggen en viaducten, is nooit zo heel goed geweest. De weg 1,7 meter verlagen, zodat de doorgang rond de gebruikelijke 4 meter zit, is omwille van de eerder genoemde T-splitsing ook niet echt een optie: dat wordt wel heel veel graafwerk. Wat kunnen we dan wel doen?

Kom ik toch weer terug op die hoogtedetectie. Dat was zo'n slecht plan nog niet. Maar dan niet met een balk, maar een zelfde systeem als dat ze bijvoorbeeld bij de Coentunnel hebben. Met een draadje, of met een laserstraaltje of zo. En dan een oplichtend bord op het viaduct. Iets van U BENT TE HOOG!!! Want je kan wel 2,4 meter doen, maar de meeste bestuurders hebben totaal geen idee hoe hoog hun voertuig is.

En dan maar hopen dat ze die lampjes wel zien en niet op hun telefoon zitten te kijken. O nee, dat doen natuurlijk alleen die andere chauffeurs.


Meer nieuws

Geen nieuws gevonden.