Dennis

Fietsersbond zet knelpunten in Kaag en Braassem op een rijtje

Sinds eind 2018 heeft de Fietsersbond een online overzicht van knelpunten voor fietsers. Eerst stonden daarin geen knelpunten voor de gemeente Kaag en Braassem. Daar is nu verandering in gekomen: de eerste knelpunten zijn nu ook toegevoegd aan het overzicht.

De knelpunten zijn vaak vervelende en gevaarlijke situaties voor fietsers. Elk knelpunt is voorzien van een korte beschrijving en een link naar Google Maps en Google Streetview. Knelpunten kunnen ook per kern van de gemeente geselecteerd worden. Een overzicht van de complete knelpuntenlijst vind je hieronder, maar is ook hier te vinden.

Molendijk

Schuurtje direct langs fietspad maakt fietspad feitelijk smaller en zorgt voor `blinde' bocht met nauwelijks `schuwafstand'. Fietspad wordt veel gebruikt.   

Alkemadelaan, brug over Ringvaart

Smal fietspad (2,20m), zonder duidelijke belijning, geen afstand en/of afscheiding van snelverkeer, geen plaats voor voetgangers. Als het hard waait, is passeren levensgevaarlijk. Fietspad wordt veel gebruikt.    

Heiligegeestlaan, Vriezenweg

Route tussen Roelofarendsveen en Bilderdam. Smalle wegen, waar hard wordt gereden.

Voorstel Fietsersbond: aanleg van vrijliggend fietspad langs deze twee wegen is zeer gewenst. Volgens gemeente kost dit veel tijd en geld.

Watergang

Drukke weg, met veel geparkeerde auto's. Veel fietsers, vooral ook kinderen van basisscholen. Als alternatief wordt er veel door woonwijk gefietst (slalom sluiproute).   

Voorstel Fietsersbond: nieuwe fietsontsluiting maken achter Kruidenwijk, richting Rembrandt van Rijnsingel.

Noordeinde, Zuideinde

Drukke, smalle wegen, met veel geparkeerde auto's. Hier wordt veel gefietst. Opmerking: aan westkant van en door wijk Aan de Braassem wordt wel fietsverbinding ontwikkeld, maar dat is nog geen geschikt alternatief.       

Voorstel Fietsersbond: werk met waarschuwings- en adviesborden op Noordeinde en Zuideinde. Verlaag snelheid naar 30km/uur. Gemeente erkent dat dit drukke en smalle wegen zijn, maar wil snelheid voorlopig niet verlagen zonder aanpassingen. Grote renovatie kost veel tijd en geld.

Noordplein

Toegang vanaf Noordeinde is fietsonvriendelijk. In- en uitparkerende auto's geven gevaarlijke situaties voor fietsers. Hier wordt veel gefietst.         

Voorstel Fietsersbond: vervang autoparkeervakken door fietsstroken en/of fietsenstallingen.

Tekst loopt door onder de foto

Noorderhemweg.jpeg

Noorderhemweg

In feite een lange brug door de polder. Zeer smal met verhoogd, smal voetpad. Weg wordt niet alleen door bewoners, maar ook door recreanten gebruikt. In weekend wordt er ook veel op rijbaan gewandeld. Verder is fietspad vanuit/naar wijk De Oevers voor automobilisten op Noorderhemweg niet goed te zien.  

Voorstel Fietsersbond: zigzag-belijning aanbrengen of verhoging van wegdek bij fietspad vanuit/naar De Oevers. Gemeente: brug heeft de aandacht en er komt onderzoek naar gevolgen van nieuwe woningbouw voor toename verkeer.

Veenderveld

Fietspad langs het Oog /Alkemadelaan richting industrieterrein `Veenderveld', komt uit op zeer fietsonvriendelijke oversteek over weg Veenderveld. Bijna alle fietsers steken niet correct over, maar fietsen (tegen fietsverkeer in) rechtdoor over het fietspad. Dit geeft ongewenste en onveilige situaties.         

Zuideinde

In/uitrit van Welkoop aan noordzijde van de brug is, komende vanuit Zuideinde, nagenoeg onzichtbaar door hoogte van brug. Voor minder mobiele fietsers een gevaarlijke situatie. Hier wordt veel gefietst. 

Tekst loopt door onder de foto

Welkoop.jpeg     

Googermolenweg

Smalle weg met (tussen De Baan en Kruidenwijk) een ‘blinde’ bocht. In deze bocht halen automobilisten toch fietsers in. En bij tegemoetkomend verkeer worden fietsers afgesneden. Hier wordt veel gefietst.    

Ripselaan, kruispunt met Poeldijk

Op Ripselaan richting Rijpwetering is voor invoegen fietsers weinig ruimte. Vlak voordat invoegen begint, heeft verkeer van rechts vanuit Poeldijk voorrang. Dus voor fietsers onoverzichtelijk. Hier wordt veel gefietst.           

Kruising Tuinderij en Dokter Stapenseastraat

Kruispunt is onlangs aangepast, maar behoeft nog verdere optimalisaties. Hier wordt veel gefietst.

Er komen nog bewegwijzering fietsbordjes en verdere aanwijzingen.

Voorstel Fietsersbond: voor fietsers vanuit Leimuiden richting brug Ringvaart zou nieuwe fietsontsluiting vanaf Grietpolderweg, rechtdoor naar fietspad langs N207, een fietsvriendelijke en veilige oplossing zijn.

Fietspad vanaf Tuinderij naar N207

Aansluiting vanaf Tuinderij is onduidelijk en met haakse bocht niet fietsvriendelijk. Fietspad wordt (daardoor) te weinig gebruikt. Op Tuinderij wordt wel veel gefietst.         

Tuinderij wordt gerenoveerd. Aansluiting wordt dan mogelijk aangepast.

Voorstel Fietsersbond: duidelijkere fietsborden en ruime invoegstrook.

Zuideinde tussen Doesbrug en rotonde met N446

Maximumsnelheid 80km/uur, maar geen fietspad. Aan andere zijde Doesbrug en op zijwegen Parallelweg en Vlietpark geldt 30km/uur.         

Voorstel Fietsersbond: maak ook dit stuk Zuideinde 30km/uur.

Kruispunt Watergang, Dotterbloem en Alkemadelaan 

Kruispunt met wegversmalling en zeer fietsonvriendelijk. Bij donker, slecht weer zelfs gevaarlijk. Onlangs is roodwitte paal op rijbaanscheiding gezet, maar vraag is of dat afdoende is. Hier wordt veel gefietst. Fietsontsluiting Watergang-Poelruit is zeer smal en wegdek bestaat uit (bij regen en vorst gladde) klinkertjes, dus ook fietsonvriendelijk.


Meer nieuws

Geen nieuws gevonden.