Marjan Kinkel

Waarom staat alleen de Weteringbrug 3 uur open?

Komende vrijdagnacht is het weer eens zo ver. De Weteringbrug is drie uur lang afgesloten voor het wegverkeer. Maar waarom zo lang? En waarom alleen de Weteringbrug en niet de Meerbrug die een paar kilometer verderop ligt? Of de Woubrugse brug? We kregen daar wat vragen over, dus gaan een poging doen dit uit te leggen. 

De clou zit ‘m in de breedte van de brug. En dan vooral de doorvaartbreedte. Bij de Meerbrug bij Nieuwe Wetering is die 10 meter. Maar, op verzoek van Van Lent, is het mogelijk de brug verder open te zetten, waardoor een vrije doorgang van 14 meter te realiseren is. Daar is bij de bouw, die in 2013 afgerond is een soort van over nagedacht.

De Woubrugse brug is de brug met de breedste opening op de route van Kaag richting het ruime sop. De maximale doorvaart van die brug is 14.20 meter. Als de boot de Meerbrug gepasseerd is, is Woubrugge een makkie. Alleen dat kleine knikje in de Woudwetering maakt het nog een klein beetje spannend.

In 2009 werd besloten een tweede kolk (zeg maar een sluis) aan te leggen in de Julianasluis in Gouda. De provincie wilde deze, net als de andere kolk, 12 meter breed houden. Van Lent wilde graag dat deze 14 meter breed zou worden. Dat was immers de breedte van de Woubrugse brug. Zo kon men bredere schepen maken. Breder betekent ook langer. En we weten allemaal, hoe langer de boot, hoe duurder die is. Van Lent betaalde 2.5 miljoen voor die 2 extra meters, maar die waren snel terugverdiend. Bleef er nog één knelpunt, namelijk de Weteringbrug.

Met een breedte van 10.50 meter kwam men zo’n 3.5 meter te kort. Een simpele oplossing zou zijn het verlengen van het brugdek en het weghalen van de tussenpilaar. Helaas bleek dat niet haalbaar. Dus werd er gezocht naar en andere oplossing. Die werd gevonden in het draaibaar maken van het westelijke deel van de brug. Omdat de brug maar een enkele keer helemaal open moet, werd besloten deze niet mechanisch, maar “handmatig” te maken. Ook de tussenpilaren, het gedeelte waar het brugdeel op rust als ze dicht is, is zo gemaakt dat het makkelijk te verwijderen en weer terug te plaatsen is. Maar daar gaat wat tijd in zitten. Er zijn 2 grote kranen nodig om het brugdeel te openen en sluiten en de tussenpilaren weg te halen en terug te plaatsen.

Ik weet niet of het transport voor Van Lent is, voor het zelfde geld is er komende vrijdag een andere reden, maar in de basis is dit de reden dat de Weteringbrug langer open staat dan de andere bruggen.


Meer nieuws

Geen nieuws gevonden.